1

Téma: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Edit 5.3.2018 o všechny postřehy a nárrh modelu na fungování

Ahoj všem,

článek není ani tak o typu auta, ceně nebo uvažovaném nákupu jako takovém, ale spíše žádost o konzultaci a podněty k problémům, které mohou ze sdílení (po stránce nákladů a zodpovědností) vyplynout.

Teoretický příklad: pár dobrých přátel se rozhodlo pořídit si společně auto na lezecké/outdoorové výlety s přespáním.
Důvodem společné koupě byla 1) úspora nákladů a 2) protože by pro něj neměli sami 100% využití.
Uvažovaný nákup pro společné užívání je VW, Multivan/California, T4 s cenou cca 400t.

U sdílení jsem se zamýšlel nad těmito pravidly nebo možnými konflikty:

1- auto bude dostupné a zaparkované v centru města (parkování i umístění pneu bude zdarma)

2- bude vytvořen online kalendář pro rezervaci vozu, o každé rezervaci budou ostatní informováni (upozornění/zpráva)

3- u rezervace nad 7 dnů v kuse mohou ostatní vyjádřit nesouhlas/schválení přes upozorňovací zprávu. Pokud se do 5dnů nevyjádří, bere se to jako souhlas s rezervací. Totožné schválené bude platit i pro období státních svátků (i když bude rezervace kratší)

4- rezervaci bude možné udělat kdykoliv, její zrušení však nejpozději 3 dny před půjčením. V případě zrušení později sice bude rezervace zrušena-auto volné, doba původní rezervace se však bude počítána do počtu zapůjčených dnů.

5- rezervace auta by obecně měly fungovat na principu rovnosti. Tzn. stejného počtu pronájmu u každého sdílejícího. Z tohoto důvodu má jakýkoliv podílník s nejnižším počtem půjčených dní přednost před ostatními. To platí u všech rezervací vyjma již předem schválených (delší než 7 dní/svátky).

6, U rezervací přes svátky (velikonoce, Vánoce, atd.) bude kalendář archivovat předchozí půjčení. Tzn. Budu-li si chtít již druhý rok zapůjčit vůz přes Velikonoce a přijdu s žádostí o schválení ostatními jako první, budou mít vždy ostatní pro daný termín přednost. To se bude opakovat až do doby využití totožného termínu ostatními (např. 4 podílníci= 4 roky pro daný termín.) Tzn. 4 rok bude mít přednost poslední podílník, který může ale nemusí termín využít. Po 4 letech je vše od nuly...

7- půjčení vozu vždy se záznamem ujetých km

8- vrácení vždy s plnou nádrží a vodou do ostřikovačů


Náklady hrazené stejným dílem:
-koupě auta
-opravy ihned po koupi
-pojistění
-přehození pneu zimní/letní (nikoliv nákup nových pneu)
-tuzemská dálniční známka
-STK


Ostatní náklady:
-pravidelné servisní prohlídky (brzdy, olej, filtry, atd.)
-výměna opotřebovaných částí (např. spojka, atd.)
-opravy i závady
-odtah

by byly děleny následovně:
-50% nákladů stejným dílem (kdyby se teoreticky kupovalo nové auto, navrhoval bych 30%)
-50% nákladů dle počtu ujetých km na uživatele

Co vy na to? Dává to smysl?

https://s4.postimg.org/55uitku4t/California.jpg

Link na přístavbu spaní u VW Multivan: http://www.koehler-wohnmobile.de/daeche … echer.html

2

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Pár podnětů od dalších lezců:

3

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Robert:
když technikálie tak taky troška do mlýna: každý z podílníků platí základní minimální roční vklad, a to je 1/n (kdy n je počet podílníků) krát náklady na povinné ručení, pojištění (nejste náhodou takoví blázni co chtějí sdílet nepojištěné auto?), tuzemskou roční dálniční známku (rakouskou? švýcarskou?), STK a pravidelný servis (výměny oleje) a zhruba 10% ceny auta ročně na pneumatiky a opravy chátrání. tohle platí každej jako minimální částku, a dokonce to platí dopředu (možná i na několik let hned při pořízení auta).
za každý rok se polovina skutečných nákladů vydělí počtem kilometrů, a stanoví se cena kilometru, a druhá polovina se vydělí počtem zarezervovaných dní. je-li cena ujetých kilometrů a blokovaných dnů vyšší než minimální vklad toho jednoho podílníka, tak podílník doplatí, je-li nižší, tak se mu nic nevrací a propadá to společné kase.

4

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Ondra:
Myslim ze nakonec budou zklamani vsichni. jedni protoze "ty uz jsi to pujcene mel ted jedu ja" a druzi "proc to ted nemuzu mit". Osobne si nedokazu predstavit situaci kdy by pujcovani bylo fer ke vsem, to by byli superaltruisti. take deleni porizovaci ceny na stejne dily kdyz jeden s tim za rok ujede 20 a druhy 2 tisice bude vnaset problemy (kua tak ja do toho nasypu 80 papiru a pak s tim skoro nejezdim, vratte mi penize). deleni oprav 50% podle ujetych kilometru a 50% stabil je podle me blbost, melo by to byt kolem 100% rozpocitat podle kilaku, kdyz s tim nekdo za rok nenajede nic proc by mel platit, chapu ze auto se casem rozpada tak mozna 80-20 ale 50-50 je blbost. Ale zasadni chyba je podle me porizovat to v 5 lidech (tzn 5x2 pokud to jsou pary) to je proste moc.v peti lidech je mnohdy problem se shodnout kdy jit do hospody (a to v pripade ze nemaji decka). idealni pocet bych videl tak dva. ve dvou by to fachat mohlo. a taky na to ti lidi musi mit prachy, pokud to pro ne je velka investice uz to poridit, tak se do toho nikomu nebude chtit nic sypat dal.

5

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Já jsem nad tím dlouho přemýšlel a došel jsem k závěru že to nebude fungovat. Nejde o dělení nákladů nebo placení oprav.
Spíš je problém, že některé termíny jsou vždycky lákavější než jiné a o ně se budou lidi dohadovat.

Auto si lidé pořizují kvůli svobodě. V sobotu ráno se rozhodnou někam vyrazit, tak vyrazí, nebo naopak prší, tak nevyrazí. Rezervační systém tohle úplně rozbije, bude nalinkováno, který termín mohu a který nemohu. Naplánovanou dovolenou mám 1-2x za rok, zbytek vždycky záleží na faktorech, které nepředpovím ani na týden dopředu.

Navíc někdo může mít na úkor ostatních štěstí s počasím a to taky snadno způsobí svár ("Zase peldovo víkend a je nádherně, v mym vždycky prší.")

6

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

peldax napsal:

Já jsem nad tím dlouho přemýšlel a došel jsem k závěru že to nebude fungovat. Nejde o dělení nákladů nebo placení oprav.
Spíš je problém, že některé termíny jsou vždycky lákavější než jiné a o ně se budou lidi dohadovat.

Auto si lidé pořizují kvůli svobodě. V sobotu ráno se rozhodnou někam vyrazit, tak vyrazí, nebo naopak prší, tak nevyrazí. Rezervační systém tohle úplně rozbije, bude nalinkováno, který termín mohu a který nemohu. Naplánovanou dovolenou mám 1-2x za rok, zbytek vždycky záleží na faktorech, které nepředpovím ani na týden dopředu.

Navíc někdo může mít na úkor ostatních štěstí s počasím a to taky snadno způsobí svár ("Zase peldovo víkend a je nádherně, v mym vždycky prší.")

Něco na tom asi bude...z vlastní zkušenosti víme, že počasí je nevyspitatelné i v pátek večer, to je fakt. smile
Druhé co to může zabít je nerozhodnost lidí, to je druhý fakt smile a možná proto ten ,,rezervační formulář,, byť je to vždy o domluvě a kompromisech. Pokud bude při Peldovo víkendech pěkný počasí a při Štěpánovo hnusný, tak určitě uděláš po několikátem víkendu ústupek a vezmeš mě minimálně sebou, ne smile

Na druhou stranu, pokud má člověk/pár/rodina doma již nějaké auto - např. malý osobák do města, nevidím v omezené svobodě žádný problém.

Největší problém prostě stále vidím v (ne)využitelnosti toho auta, pokud by sis jej pořídil domů. Pravda, v případě JirkyS. nemá o sdílení vůbec uvažovat smile smile, ale u lidí, co nejsou každý víkend na skalách by to dle mého názoru smysl mělo.
Samozřejmě když si vyšší příjmová skupina, tak to že ti to stojí nové v garáži defacto neřešíš smile

No možná by to stálo za zkoušku smile Až se najdou 2-3 podobně smýšlející, případně bych našel pro vůz využití i v týdnu, asi bych to risknul smile

7

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Tak jen pro zamyšlení do diskuze, podle mě to Peldax přesně vystihl... Jak chceš řešit termíny, které chce každý - svátky, to znamená prodloužené víkendy, začátek léta + svátky 5.a 6.7.? To bude fungovat na principu, kdo dřív přijde ten rezervuje? Takže to skončí, že si někdo "pro jistotu" rezervuje vše, co kdyby někam chtěl jet, no a pak to když tak nevyužije.... Přesně podle druhého argumentu, že prostě když jedu někam autem, tak řeším zda ano/ne podle situace, počasí, takže co pak když si rezervuji auto a pak bude hnusně tam kam chci jet, nebo budu nemocná a někdo jiný chtěl třeba jinam jet a bude naštvaný, že on by to využil... Tady vidím, že na takovém sdílení by se dokázali rozhádat sebelepší kamarádi.

8

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

díky za komentář!

jj, v tom s Vámi naprosto souhlasím. O tom ta diskuse je smile
Na druhou stranu, pokud si sdílející domluví předem pravidla zohledňující jak četnost použití za sebou, zrušení rezervací kvůli počasí, rezervace předem, atd. tak by se to dalo potlačit...

Můj nedomyšlený návrh:

1, O každé nově zadané rezervaci do kalendáře přijde ostatním notifikační email/zpráva
2, Nejdelší možná rezervace bude možná na 10 dnů, nad 10 dnů bude nutné schválení ostatních (může se jednat o sezónu, vánoce, atd.)
3, Rezervaci bude možné udělat kdykoliv, její zrušení však nejpozději 3 dny před půjčením. V případě zrušení později sice bude rezervace zrušena-auto volné, doba původní rezervace se však bude počítána do počtu zapůjčených dnů.
4, Rezervace vytvořené v předstihu resp. max měsíc před plánovaným půjčením budou podléhat schválení ostatních (prázdniny, svátky), ostatní rezervace uskutečněné dříve nikoliv.
5, Rezervace auta by obecně měly fungovat na principu rovnosti. Tzn. stejného počtu pronájmu u každého sdílejícího. Z tohoto důvodu má jakýkoliv podílník s nejnižším počtem půjčených dní přednost před ostatními. To platí u rezervací do 30dnů před plánovaným půjčení (tzn. neschválených). U schválených je to jasný.
6, U rezervací přes svátky (velikonoce, Vánoce, atd.) bude kalendář archivovat předchozí půjčení. Tzn. Budu-li si chtít již druhý rok zapůjčit vůz přes Velikonoce a přijdu s žádostí o schválení ostatními jako první, budou mít vždy ostatní pro daný termín přednost. To se bude opakovat až do doby využití totožného termínu ostatními (např. 4 podílníci= 4 roky pro daný termín.) Tzn. 4 rok bude mít přednost poslední podílník, který může ale nemusí termín využít. Po 4 letech je vše od nuly...

Víc mi nenapadá smile

9

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

K nástavbám/vestavbám auta:
https://www.garaz.cz/magazin/reportaze/ … -internetu

10

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Ahoj všem,

jelikož mají v DE šrotovné a navíc města přišla s novými zákazy pro diesly, lze Multivana koupit se slevou 20-25%..
Proto otevírám znovu téma smile
Pokud by měl pro auto někdo využití během týdne, dejte vědět. Pořídil bych klidně s někým na půl...
Peldo, už jsi změnil názor smile smile

11 Naposledy upravil: MaviD (10.3.2018 20:20:40)

Re: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan

Ahoj,
nápad to je zajímavej, ale nejsem si jistej fungováním. Osobně nerad půjčuju věci u kterejch závisí životnost na zacházení. Když se od toho oprostím tak mě napadá ještě jedna varianta, ale předpokládá že bude mít někdo prachy na pořízení. To že by auto koupil jeden a za nějakou amortizaci cca 2-3kč/km (peníze na údržbu, gumy, atd.) ho byl ochotnej půjčovat. Půjčovat za jasně danejch provozních pravidel jako rychlost, jízda se studeným motorem atd. Aby ho ve výsledku provoz (údržba a pojištění) nic nestál jako kompenzace za to že ho půjčuje.
Jeden postřeh ze spaní v T5ce. Je to tak pro 3, ve 4 se už musíte mít hodně rádi. Pro 4-5 radši Tranzit, Trafic, Vivaro nebo Ducato tam se dá spát naštorc.