Z takhle zaměřených aut mám dlouhodobou zkušenost s Toyotou Avensis 2. gen. 2.0 D-4D 81 kW a 2.2 D-4D110 kW, Octavií 1. gen. 1,9 TDI 66 kW a 81 kW a 2. gen. 2.0 TDI PD 103 kW, Ford Mondeo mkIII 2.0 TDCi 96 kW
Jako lezecký auto s minimální spotřebou, spolehlivým (v tomto případě nezničitelným motorem) bych já osobně volil něco s VW koncernovým motorem 1.9 TDI 81 kW. Dá se jezdit s lehčí nohou delší trasy i pod 4,5 litru (to se mi s žádným jiným výše jmenovaným naftovým kombíkem ani omylem nepovedlo), jakožto motor bez PD a CR je prakticky bezporuchovej (a když, tak vzhledem k počtu vyrobených kusů a jednoduchosti motoru za minimální náklady spravitelnej) a nenáročnej. Nehrozí nebezpečí kupování extra drahejch vstřiků, turb a čerpadel, protože zaprvně neodcházej a zadruhý stojí zlomek ceny co u ostatních motorů. Tenhle motor se dával do prvních octavií, golfů, passatů, bora, sharan a pak nějaký seaty a audiny, který asi není třeba řešit.
Co se týče ostatních jmenovaných aut, ke kterým jsem schopen vzhledem k počtu najetých km s nimi něco říct, tak Avensis supr spolehlivost (kromě motoru 81 kW, trochu náchylnější, za nejlepší motor pro Avensise je obecně považován nástupce tohoto, který má 93 kW, má menší spotřebu a výrazně lepší spolehlivost, vyráběl se od 2006), klidná jízda za 5,4l (s 93 kW míň), velmi bezpečné auto, chce slušnou naftu. Vstřiky, setrvačník a turbo bych na Avensise nechtěl moc platit. Nicméně Avensis s 93 kW bych zařadil možná na úroveň 1,9 TDI 81kW, jen je třeba počítat s dražší údržbou, je to výrazně modernější auto)
S CR a PD motory od VW (tedy i Skoda) špatná zkušenost-každou chvíli drahý servis, spotřeba výrazně vyšší než u 81 kW. Mondeo jezdilo za 5,9, neustálé problémy se servem, z výše jmenovaných nejlepší jízdní vlastnosti, supr svezení, nicméně dost brzy problém s drahými vstřiky a turbem. V zatáčkách je ale Mondeo jako doma.
Octavie je z těchto aut i nejvyšší a nejlíp zvládne polňačku (ještě Mondeo), což považuju u lezeckýho auta za dobrý. Stejně tak dostupnost a cena dílů, pneu, ... Pokud je Octa malá, asi bych volil Passata B5 s tímto motorem, jen je třeba počítat s o maličko vyšší cenou dílů (stále však pod cenou ostatních), jeho přední náprava je náchylnější na rozmlácený cesty, případně Avensisem 93 kW, který se ale asi nevejde cenou. Ono rok 2006 a novější a zároveň 100 000 Kč je dost prekérní situace, která si u turbodieselu skoro říká o problém s výrazně stočeným nebo problémovým autem.
S MPV/VAN neporadím.
Ještě bych dodal k tomu nájezdu.. Pokud to není vyloženě auto, které má kromě papírové servisky i prověřený záznamy v cebii/autorizovanym servisu, nebo není od souseda, který ho má od nova, tak bych se rozhodoval podle stavu, ne podle km. Většina turbodieselů je beztak stočená, takže nemá smysl věnovat (kromě o dva řádky výš zmíněného případu) pohledu na počítadlo ujetých km ani sekundu, je to akorát cesta do pekla. A stanovený limit nájezdu spolu s cenou a rokem je z reálného pohledu z většiny případů z říše snů.
Hachi Roku