Téma: Nákup a sdílení auta - VW California/Multivan
Edit 5.3.2018 o všechny postřehy a nárrh modelu na fungování
Ahoj všem,
článek není ani tak o typu auta, ceně nebo uvažovaném nákupu jako takovém, ale spíše žádost o konzultaci a podněty k problémům, které mohou ze sdílení (po stránce nákladů a zodpovědností) vyplynout.
Teoretický příklad: pár dobrých přátel se rozhodlo pořídit si společně auto na lezecké/outdoorové výlety s přespáním.
Důvodem společné koupě byla 1) úspora nákladů a 2) protože by pro něj neměli sami 100% využití.
Uvažovaný nákup pro společné užívání je VW, Multivan/California, T4 s cenou cca 400t.
U sdílení jsem se zamýšlel nad těmito pravidly nebo možnými konflikty:
1- auto bude dostupné a zaparkované v centru města
(parkování i umístění pneu bude zdarma, případně po odsouhlasení u někoho doma s ohledem na dostupnost a vzdálenost)
2- bude vytvořen online kalendář/aplikace pro rezervaci vozu, o každé rezervaci tak budou ostatní vědět (upozornění/zpráva)
3- u rezervace nad 7 dnů v kuse mohou ostatní vyjádřit nesouhlas/schválení přes upozorňovací zprávu. Pokud se do 5 nějaké doby - např. 5ti dnů nevyjádří, bere se to jako souhlas s rezervací. Totožné schválení bude platit i pro období státních svátků (i když bude rezervace kratší)
4- rezervaci bude možné udělat kdykoliv, její zrušení však nejpozději 1 den před půjčením. V případě zrušení později (např. v den rezervace) sice bude rezervace zrušena-auto volné, doba původní rezervace se však bude počítána do počtu zapůjčených dnů. (Důvodem je, aby si někdo často nerezervoval a nerušil termíny - tím by blokoval ostatní a zmíněný 1 den je jako ochrana kvůli nepříznivému počasí, kdy počasí je prevít, ale většinou den před odjezdem je jasné zda se jede, či nikoliv).
5- rezervace auta by obecně měly fungovat na principu rovnosti. Tzn. stejného počtu pronájmu u každého sdílejícího. Z tohoto důvodu má jakýkoliv podílník s nejnižším počtem půjčených dní přednost před ostatními. To platí u všech rezervací vyjma již předem schválených (delší než 7 dní/svátky).
6, U rezervací přes svátky (velikonoce, Vánoce, atd.) bude kalendář archivovat předchozí půjčení. Tzn. Budu-li si chtít již druhý rok zapůjčit vůz přes Velikonoce a přijdu s žádostí o schválení ostatními jako první, budou mít vždy ostatní pro daný termín přednost. To se bude opakovat až do doby využití totožného termínu ostatními (např. 4 podílníci= 4 roky pro daný termín.) Tzn. 4 rok bude mít přednost poslední podílník, který může ale nemusí termín využít. Po 4 letech je vše od nuly...
7- půjčení vozu vždy se záznamem ujetých km přes app.
8- vrácení vždy s plnou nádrží a vodou do ostřikovačů a vyřešením případných problémů.
9- možný pronájem třetím osobám za 2-3 czk/km pouze po dohodě mezi podílníky
(s uvedením jména nájemníka a místa kam jede). Tyto příjmy by šly na společný účet/kasy.
Podmínky pronájmu budou definované (vrácení, vyčištění, pokud se něco po..., dodržování rychlosti, atd..)
Náklady hrazené stejným dílem:
-koupě auta
-opravy ihned po koupi (pokud budou)
-pojistění (asi bez havarijka)
-přehození pneu zimní/letní (nikoliv nákup nových pneu)
-tuzemská dálniční známka/zahraniční po domluvě -AT/DE
-STK
Ostatní náklady:
-pravidelné servisní prohlídky (brzdy, olej, filtry, atd.)
-výměna opotřebovaných částí (např. spojka, atd.)
-opravy i závady
-odtah
by byly děleny následovně:
-50% nákladů stejným dílem (kdyby se teoreticky kupovalo nové auto, navrhoval bych 30%)
-50% nákladů dle počtu ujetých km na uživatele
Co vy na to? Dává to smysl?
Link na přístavbu spaní u VW Multivan: http://www.koehler-wohnmobile.de/daeche … echer.html